Forskning og utvikling
Som student tilhører man en høyskole eller universitet, og har dermed fri tilgang på vitenskapelige artikler. I tillegg til dette har man har lesekondisen i vel behold. Det kan derfor lønne seg å bruke en redu-student i prosjektarbeid. REdu-studenter i Avfall Norge fikk blant annet jobbe på prosjektet “Clean Ocean through Clean Communities”, hvor de fikk utarbeide baselines for aktuelle landområder hvor prosjektet har som intensjon å bli igangsatt.
Gjennom avdelingen for forskning og utvikling hos BIR har Ingrid Flatebø Holsen hatt sommerjobb i oppstartsbedriften Bergen Carbon Solutions, hvor BIR er medeier. Som REdu student har hun fått delta i et prosjekt for optimalisering av prototypen for å lage karbon nanofibre fra CO2. Hun har blant annet kommet med nye idéer til materialer og oppsett som kan fungere bra i prosessen og fått muligheten til å teste disse ut på labskala. Noen av idéene vil bedriften gå videre med for å teste i prototypen sin. Som student har man ofte kunnskapen fra fagene på universitet friskt i minne og er godt oppdatert på det nyeste innen sitt fagområde. Dette, kombinert med det å komme utenfra og ikke være inne i et «mønster», er en stor fordel for arbeid innen forskning og utvikling, og fører ofte til at studenten har et litt annet perspektiv og kreative løsninger på utfordringer en bedrift møter.
Feltarbeid
Mange av REdu -studentene er positive til å delta på feltarbeid og å få praktiske erfaringer fra bransjen. I sommer fikk studenter fra Avfall Norge og Hold Norge Rent muligheten til å dra på feltarbeid under Trænafestivalen. Her fikk de blant annet følge organisasjonen “In The Boat” sitt arbeid mot marin forsøpling langs norskekysten. Studentene fra Hold Norge Rent fikk i oppdrag å gjennomføre en EPS-kartlegging av det som ble samlet inn fra områdene rundt og på Træna. I tillegg til dette drev de også med holdningsarbeid for å nå ut til festivaldeltakerne, som kan knyttes opp mot hva Hold Norge Rent aktivt jobber med.